Біографічний проект

© Єкатерина Жемчужніковаchervonyk2 KORYDOR представляє вступну статтю Олени Червоник до "Біографічного проекту" - серії біографічних інтерв'ю з сучасними українськими художницями та художниками.

Яким чином ми дізнаємося біографії людей, що формуюють сучасне культурне поле країни? Навіщо взагалі потрібна біографічна інформація? Чи не повинні роботи митців і мисткинь промовляти самі за себе?

За радянських часів біографія була неодмінною складовою створення культа митця, чиє життя становило структурну ланку в загальному квазірелігійному світі радянської ідеології. У цьому світі існувало своє божество, купи мучеників і страстотерпців, що покладали своє життя за віру (згадаймо, наприклад, Олексія Маресьєва, Зою Космодем'янську чи літературного героя Павку Корчагіна, чиє великомученицьке життя мало стати прикладом служіння народу та партії). Митці мали статус майже святих, що з дитинства отримували якесь осяяння щодо істини буття та все життя несли цей факел. Біографії митців писалися як житіє, як ритуалізований наратив, що базувався на каноні обраності. Були, звичайно, й інші біографії – анкетний тип, що редукував людину до простого набору соціальних маркерів: (не) притягувався, (не) належав, (не) виїжджав. Бюрократична мова анкет була страшнішою за розлогі міфотворчі опуси офіційних літописців: затверджені міфи метафорично вбивали розмаїтість та інтимність людського життя; анкети часто слугували свідченнями буквальних вбивств. Обидва типи біографій, на щастя, зникли з культурного дискурсу. Натомість не виник жоден інший.

Можливо, біографічна інформація про митців взагалі не потрібна? – може заперечити хтось. Прихильники та прихильниці анти-біографізму обстоюють самодостатність художніх робіт, посилаючись на бартівський слоган про "смерть автора", але вони при цьому забувають, що міфічна "смерть" – це насамперед зміна владних відносин між тими, хто створює, і тими, хто сприймає створене. При цьому мистецтво все одно постає як наслідок роботи абсолютно реальних людей. Ігнорувати життєвий шлях автора чи авторки означає втратити важливі грані множинності інтерпретацій.

Як писати сучасні біографії? Репрезентація чи саморепрезентація завжди є суб'єктивною заангажованою оповіддю, у процесі якої людина й формує уявлення про себе. Цим біографічним проектом я не ставлю за мету дізнатися "правду" про когось. Навпаки, я залишаю за митцем право створити власний міф. Низки розмов, що складають цей проект, постають розлогими діалогами, а не класичними інтерв'ю: вони не реєструють історію, а сприяють її створенню. Вони зазвичай ведуться двома мовами й викладаються у своїй "неочищеній" білінгвальній формі – така мовна флюїдність слугує чудовим прикладом можливості порозуміння навіть в умовах різномовності та багатокультурності.

Зрештою, чим є мистецтво, як не приводом для розмови?

Warning: session_write_close(): Failed to write session data (user). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp/sessions_php54) in /sata1/home/users/cca/www/old.korydor.in.ua/libraries/joomla/session/session.php on line 676