Чи можливе мистецтво в мертвому суспільстві?

© PinchukArtCentre

В суботу, 27 листопада, в PinchukArtCentre відбулась публічна дискусія на тему «Мрії, які варто зберегти: минуле і майбутнє української культури в контексті ідеології, традиції та революції». В обговоренні надактуальної, як на мене, теми взяли участь: художник та номінант на Премію PinchukArtCentre Володимир Кузнєцов, публіцист, керівник програм нових медіа МГО «Інтерньюз-Україна» Віталій Мороз, головний редактор телеканалу «ТВі» Віталій Портніков, арт-критик Марія Хрущак, керівник дистриб’юторської компанії «Артхаус Трафік» Денис Іванов та арт-менеджер PinchukArtCentre Бйорн Гельдхоф.До мрій, щоправда, справа таки не дійшла. І Бйорн Гельдхоф, автор формулювання теми обговорення, так і не отримав відповіді на свої запитання. Адже кожного разу все клином сходилось на політиці, котра, з одного боку, особливого стосунку до культури в нашій країні не має, що мабуть і добре. З іншого – чи можлива культурна революція в мертвому суспільстві? Це - ключове запитання пана Портнікова, одного з найяскравіших та мислячих політичних оглядачів наших днів.

Однак мертва форма приречена на смерть, і про це, мабуть, і каже сучасне мистецтво. Саме тому воно не може подобатись і викликає обурення і нерозуміння в простої людини.

Я не про той арт, який експонують в стінах ПінчукАртЦентру. Ця приватна виставкова площадка працює з іншим форматом. І це їхня справа, що там нам із вами показувати. Я про те мистецтво, яке може статись в Україні за даних політичних обставин. Адже культурні революції та радикальні угрупування виникають не в ситу та стабільну епоху. Вільне і критичне мистецтво не стається на гранти чи за державної підтримки.

В Україні немає своєї групи “Война”. Але в України є свій вигнанець Анатолій Ульянов. У нас – своя динаміка та свої прояви культурної революції. І, як писав свого часу Борис Гройс, філософ та теоретик мистецтва, прийняття революції – позиція радикальніша, ніж здійснення революції. Тому революційні культурні зміни відбудуться тоді, коли Ульянов зможе повернутись в Україну.

І якщо славнозвісний перфоманс, приміром, того ж Олександра Володарського було б проведено іншим чином в іншому місці, він міг би викликати інший резонанс. А так – залишився хуліганським жестом “поганого художника”. Подібними перформансами в нашій країні нічого не змінити. Про це навіть смішно говорити.

Згідно прогнозів пана Портнікова, щось зміниться кардинальним чином у цій країні через років 20-30. Але не факт, що новою елітою буде “еліта” в уже забутому нами розумінні цього слова. Мої прогнози оптимістичніші – я вірю, що у нас немає інших варіантів, аніж бути свідомими та критично мислячими людьми і займатись своєю справою. І революція – у поступових змінах не тільки на рівні влади, а на рівні змін у власній голові, адже будь-яка революція починається саме звідти.

І якщо на лекції з історії фотографії Віктора Марущенка приходить близько трьох сотень молодих людей, в цій країні зміни таки відбуваються. І що більше чесних проектів у різних мистецьких царинах буде у цій країні, що більше ми займатимемось самоосвітою та розширенням власного світогляду – то більше шансів, що прийняття революції як перманентного процесу пошуку та змін у нашій країні відбуватиметься.

Щодо того, “чи визначає традиція революцію, чи визначається глибина революції її ставленням до минулого та традиції, чи означає революція розрив з минулим?” – думаю, що більше ми будемо відмовлятись від характерної для нас, українців, традиційності, то краще.

Але відмовлятись таким чином, як це сталось, приміром, із нашим трансавангардом (як на минулорічній масштабній виставці художників “Нової хвилі” пройшла в Національному музеї). Так, офіційно цю епоху українського мистецтва відправили на музейну полицю, в історію. Тож забудьмо про неї і подумаймо про те, про що саме тут і зараз говорять нам молоді художники.
Юрій Федоренко, журналістМарія ХрущакВіталій Портніков, головний редактор телеканалу «ТВі» та Марія Хрущак, арт-критикВолодимир Кузнєцов, художник та номінант на Премію PinchukArtCentre 2009Бйорн Гельдхоф, арт-менеджер PinchukArtCentre, Віталій Портніков, головний редактор телеканалу «ТВі»Художник Володимир Кузнєцов та керівник дистриб’юторської компанії «Артхаус Трафік» Денис Іванов

Warning: session_write_close(): Failed to write session data (user). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp/sessions_php54) in /sata1/home/users/cca/www/old.korydor.in.ua/libraries/joomla/session/session.php on line 676