Мистецькі ножі Харкова

© Boba Group1532123 216343278550452 929193834 n 1 Текст про мистецькі акції в публічному просторі був написаний до того, як почалися масові напади на учасників харківського Майдану, а також до того, як харківська влада 1 лютого проголосила створення "Українського фронту". Ця владна ініціатива покликана сформувати "фронтову народну гвардію з воїнів-афганців, учасників локальних війн, спортивних об'єднань і рухів". Іншими словами, харківська влада вирішила змінити свою тактику з підступної на відверто агресивну. Кожного дня ситуація в країні змінюється. Очевидно, що дії художників та активістів також змінюватимуть свій характер і щоразу по-новому відповідатимуть на виклики часу. - Korydor.

Харківьский Євромайдан неабияк пожвавив мистецьку активність міста. За останній місяць тут відбулося аж 5 мистецьких акцій. Якщо в Києві Євромайдан акумулює в собі всі творчі сили й, по суті, як це тепер називають, є "тотальною інсталяцією", то в Харкові сучасне мистецтво має спонтанний реакційний характер. Такі окремі художні імпульси, викликані діяльністю харківського муніципалітету, мають велике значення, адже мистецтво у Харкові досить рідко виходить у публічний простір. А якщо і виходить, то в офіційному форматі фестивалів ("Нон-стоп Медіа", "Стріт-арт Фест"), або у спектакулярному вигляді (серія проектів "Запасний вихід" - інсталяції у міських вітринах та в льодяних брилах на вулицях). Були свого часу й більш радикальні проекти групи SOSка та Orange Suit, але вони як виняток лише підкреслювали спокійний та врівноважений характер вуличного мистецтва Харкова. Але ж революційні події, як і будь-які значущі суспільні зміни, спонукають до мистецьких зрушень.

Щодо подій у центрі столиці позиція Харкова залишалася невизначеною до моменту, коли губернатор області Михайло Добкін з'явився на засідання облради в футболці з написом "Беркут". У Харкові триває власний Євромайдан у парку Шевченка, місцеві активісти регулярно їздять на головний Євромайдан до Києва, та все ж переважає пасивна підтримка влади населенням. Пересічні громадяни радше засуджують революційні дії, аніж підтримують, а замість жовто-блакитних стрічок вдягають георгіївські., навколо того ж будівельного паркану в сквері Перемоги. Планувалося оточити паркан живим кільцем і жбурляти яйця - зміцнювати яєчними жовтками стіни майбутнього храму. Але через недостатню кількість учасників одноразова акція не відбулася, натомість автори пропонують долучитися до тривалого флешмобу - в будь-який час, проходячи повз цей паркан, кинути в нього яйце. Показовим у цій акції було те, що кількість міліціонерів, котрі охороняли паркан, значно перевищувала кількість учасників акції. Boba group проанонсували свою акцію в соціальних мережах, які пильно моніторяться співробітниками міськадміністрації на предмет виявлення спроб незаконних зібрань. Тож паркан не вдалося, як планувалося, “зміцнити” яєчними жовтками, зате вийшло укріпити його міліцейським кордоном.

Оксана Коклонська - кураторка Єрміловцентру – закликала людей висловити свій протест на паркані, яким обгородили площу Свободи - в зазначений час прикріпити на паркан табличку з назвою площі. Кілька десятків табличок різними мовами нагадували про призначення площі, наголошуючи на слові "свобода" в її назві. Проте недовго: вже за 20 хвилин з'явилися міліціонери та представники адміністрації, сфотографували учасників акції й познімали усі таблички. А вже наступного дня відповідну частину паркану демонтували. Хоч акція і була спонтанною, але виявилася результативною і найбільш масовою.

Boba group, зі свого боку, створили напис "Єврозабір", прикріпивши великі літери, що висіли на паркані навпроти будинку адміністрації, на спини людей.

Василіса Незабаром (учасник Boba Group та ініціатор більшості вуличних акцій у Харкові), зазначає: "Главной задачей ?арт-акции ?остается десакрализация власти, уничтожения мифа о ее неприступности. Вторая задача с сегодняшнего дня - оттянуть как можно больше бандитов в погонах из Киева в наше славное захолустье. Это значит, возрастает важность острых акций. Власть не воспринимает покорной миролюбивости протестов, для нее это лишь подтверждение нашей слабости."
 
Ще одна акція Boba group - "Хвиля", мала б візуалізувати громадський супротив під стінами адміністрації, відтворити хвилю народного невдоволення. Та, на жаль, цього не відбулася через малу кількість учасників. Однак уже 30 грудня під стінами міської адміністрації відбулася помітна мистецька акція
"АРТсталь" І від цього тремору розсиплеться та радісна декорація у вигляді нових лавочок та ялинок, якими прикриваються розкрадання бюджету, знищення парків та скверів.

Важливо, що вуличні мистецькі акції викривають болючі точки антинародної влади, роблячи її в очах горомадян не такою страшною та могутньою, якою вона хоче здаватися. Одним із таких гострих моментів є хвороблива увага харківської влади до різних пам'ятників, монументів, меморіалів. Добкін та Кернес активно переймаються долею кам'яних Ленінів по всій Україні,  знищують меморіальну дошку Юрію Шевельову, ставлять під сумнів доцільність існування в Харкові пам'ятника жертвам Голодомору, демонтують бюсти комсомольців у сквері Перемоги.

Василіса Щоголева та Богдан Волинський запропонували вирішення цього питання - картонний пам'ятник "Монумент-Монумент". Відгукнувшись на запрошення Харківського літературного музею долучитись до відзначення 120-річчя поета-революціонера Василя Еллана-Блакитного, художники нагадали Харків'янам про те, що в 20-х роках у Харкові було встановлено пам'ятний бюст поета, який раптово зник, коли творчість Блакитного перестала відповідати ідеологічним вимогам партії. Тепер на тому ж місці на один день з'явився реалістичний пам'ятник -примара, свідчення того, що і сьогодні, мистецтво може вважатися невідповідним та неугодним.

Варто зазначити і певні недоліки в організації таких акцій. Адже, кинувши клич в соціальних мережах, не варто сподіватися на те, що люди самоорганізуються і прийдуть на акцію. Міліція більш оперативно реагує на такі заклики, ніж потенційні учасники. Акція набуває максимальної виразності, коли є ефект несподіванки, а для цього організація вимагає чітких, швидких та узгоджених дій.

Микола Рідний розпочав ще в листопаді дискусійну програму "Соціально-ангажована культура" - це проект, що пропонує серію міждисциплінарних зустрічей, відео показів та дискусій з художниками, кінорежисерами, культурологами, громадськими активістами, що звертаються у своїй діяльності до соціально-критичної проблематики і політичного контексту сучасності. Можливо, цей проект стане теоретичною платформою для подальшого розвитку акціонізму в Харкові.