Підсумки року: взаємодія

© Наталія Довга67Фото з проекту Марії Куликівської "Музика невидобутих звуків". Наприкінці 2012 року KORYDOR запитав художників(иць), кураторок(ів), активістів(ок), критикинь(ів) про найважливіші зміни, які відбулись у культурному просторі цього року, і про ті з них, які формуватимуть ситуацію наступного 2013 року. Ми запустили опитування за методом "снігової кулі", сформувавши першу трійку опитуваних, кожен(на) з яких надіслав(ла) запитання наступній людині, а та – наступній і так далі. У результаті ми отримаємо три ланцюжки опитування. Представляємо вам другий із них.

Що саме для Вас є найголовнішими тенденціями розвитку, закладеними цього року на рік наступний?

ostrovska


Олеся Островська-Люта. Кураторка, Голова Правління CSM, керівник програм і проектів за напрямом "Культурне надбання" Фонду Ріната Ахметова "Розвиток України", Київ.

Як мені видається, цього року мали місце три важливі для мистецького ландшафту події. Перша з них – це, так би мовити, битва за українське тіло. Йдеться, звичайно, про закриття виставки "Українське тіло" в Центрі візуальної культури НаУКМА, що потягло за собою витіснення самого центру з Могилянки. Змінивши майданчик, ЦВК, як мені видається, втратив частину впливу як продуцент ідей у художньому й загалом інтелектуальному середовищі. Що змушує замислитися над питанням про значення старих інституцій, до котрих я б зарахувала і Могилянку, а також відсилає до третьої важливої події року – боротьби за Національний художній музей

Другою важливою точкою, як на мене, було проведення Арсенале. Попри консервативність виставки Девіда Еліотта, Арсенале утвердило сучасне мистецтво не лише на культурній мапі Києва, але й на бюрократичній мапі київського чиновника. Ця виставка також встановила певний виставковий стандарт для самого Арсеналу, якого складно буде дотримуватися, але до котрого відсилатиме кожна наступна космічна Одіссея цієї та інших порівняно великих інституцій.

І третя, дуже важлива ситуація – це власне історія відстоювання Художнього музею, а точніше того кредиту довіри, який останніми роками випрацював колектив музею. Частина художнього середовища настільки віддано підтримувала колектив,котрий уже раніше продемонстрував свою готовність до діалогу і співпраці, що це неминуче поставило питання про роль і вагу, так би мовити, сплячих інституцій. Тобто таких, що існують, але не виконують своєї ролі. Прикладом такої інституції може бути Академія мистецтв України: вона працює, але якість отримуваної тут освіти залишає безліч питань. Як показує досвід музею, перші ж кроки назустріч художньому процесу країни роблять таку інституцію центральним гравцем на полі, майданчиком, за який саме художнє середовище готове віддано боротися. Для багатьох пізньорадянських у своєму консерватизмі інституцій це шанс – шанс на оновлення і повернення собі важливої ролі.

Отже, ключовою тенденцією я би визначила власне цю раніше відсутню інтеракцію з такими старими іституціями, що свідчить про те, що ці інституції вже більше не можуть не реагувати на світ поза власними стінами. Думаю, ця неможливість з боку інституцій і далі цілковито ігнорувати художнє життя країни визначатиме конфігурацію цього життя найближчим часом.

kakhidze

Алевтина Кахидзе. Художница, с. Музычи.

В 2012 году я тішилась, когда слушала новости про резиденцию в Донецке от Фонда "ИЗОЛЯЦИЯ. Платформа культурных инициатив" – как там все происходит... Я вижу в этом большую силу. В 2013 мы "должны" эту силу почувствовать... 

В 2012 году я тішилась, когда появилась платформа "Спільнокошт" от ВЕЛИКА ІДЕЯ. Художникам срочно нужно ознакомиться с этой формой поддержки идей... это же про идеи, искусство как раз об этом... не о предметах. В 2013 году мы "должны" использовать "Спільнокошт" чаще... 

В 2013 году я тішилась, когда проходили проекты ПОШУК, потому что поддержали эту программу проектов много художников, а участвовало меньше, и даже не те, кто поддерживал... Я готова на такой принцип. В 2013 мы "должны" больше так мыслить!

biley

Юрій Білей. Художник, Львів.

Аналізуючи 2012 рік, можна відразу помітити, що "ставки" змінюються. Активізувалась і з’явилась пристойна кількість молодих "малознаних" художників, проектів, фестивалів, конкурсів, галерей, арт-груп. Усі вони почали показувати себе та свій продукт не тільки в столиці чи за кордоном, а й на місцях.

Протягом останнього року українське мистецтво помітно ожило, окрім знаних у столиці основних проектів у провінціях з’явилось багато нових. Наприклад, резиденція "Granny Hall" на Волині, конкурс у сфері сучасного мистецтва ім. Натана Альтмана в Вінниці, detenpyla gallery у Львові й не такий новий і вже знаний Тиждень актуального мистецтва у цьому ж місті, проект Музичі Christmas Art Fair та інші.

Отже, ативізація ситуації в сучасному мистецтві у провінціях показує, що майбутній рік-роки будуть проходити в конкуренції. І маю надію, що в здоровій. Адже здорова конкуренція – це один зі стимулів, який змушує рухатися вперед.

oleksiak

Мар'ян Олексяк. Художник, Дрогобич.

Завдяки проведенню Першої Київської бієнале сучасного мистецтва ARSENALE 2012 Україна підключилась до глобальної світової арт-сцени. Інша тенденція – це звертання художників до особистих внутрішніх переживань, діалогів, співзвучних світовим тенденціям арт-простору.

567

Анна Сидоренко. Художница, куратор галереи Гери Боумена, Львов.

Я могу дать оценку происходящему с точки зрения работы нескольких лет в галерее во Львове. Те немногие галереи, которые есть, практически все поддерживают хорошо продаваемых художников (за исключением двух галерей в городе с населением 2 611 000 чел.!!!). Современного искусства, по логике, у нас не должно быть вообще, а оно есть и очень хорошего качества! Благодаря стипендиальной программе Министра культуры и национального наследия Республики Польша "Гауде Полония" многие молодые художники получили хорошую школу и продолжают работать творчески. Но осуществляются выставочные проекты за свои собственные деньги, без какого-либо внешнего или тем более государственного субсидирования. Часто это альтернативные квартирные выставки, выставки в гаражах, где можно экспериментировать, обмениваться идеями, тут создается живая среда альтернативного "молодого искусства", круг которого увеличивается... Колесо истории искусства повторяется?

Warning: session_write_close(): Failed to write session data (user). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp/sessions_php54) in /sata1/home/users/cca/www/old.korydor.in.ua/libraries/joomla/session/session.php on line 676