Медіамистецтво: освіта, інституції, комунікація

© Антоніна Доценко

KORYDOR продовжує серію текстів молодих арт-критиків, які публікуватимуть свої перші рецензії. Якісної критики має бути більше – ми відкриті для дискусій.

У своїй статті,  тощо) куди ближча саме до відеоарту, ніж до класичного кіно.

Українська 8-бітна спільнота живе своїм окремішнім життям, фактично не розглядаючи себе ні як частину computer art, складовою якого є безпосередньо, ні як піксельних артистів, хоча чіптюнери із задоволенням створюють обкладинки для своїх релізів. Вони впевнені, що є музикантами, а не медіамитцями. Себто відбувається випадіння цілих значних сегментів з матриці медіамистецтва. У той же час представники такого підстилю computer art, як генерована музика (generative music): Алла Загайкевич, Потопальський (ujif_notfound), Ващенко (v4w.enko) та інші близькі до лейблів Kvitnu та Nexsound чітко усвідомлюють себе представниками медіаарту, що й довели, організувавши фестиваль «Музика молодих» та беручи участь у виставці молодого сучасного українського мистецтва МУХі.

Звісно, можна заявити, що медіаарт лише виграє завдяки відсутності в його просторі тих, хто чітко не усвідомлює своєї причетності до цього жанру, адже наплив великої кількості аматорів може призвести до виродження даного мистецтва. Проте така думка є поспішною й неточною в кількох аспектах: 1) далеко не всі ці люди є аматорами, частина з них – доволі успішні в своїх галузях митці, і вони зможуть привнести в медіаарт свій корисний досвід та щось цікаве з інших жанрів; 2) будь-яка сфера життя, й мистецтва в тому числі, потребує оновлення, влиття свіжої крові та нових поглядів, щоб не застоятися, а старше покоління має відчувати потребу в конкуренції, щоб не здеградувати на своєму Олімпі.

Українській медіамистецькій сцені бракує не лише комунікації внутрішньої, а й з дотичними жанрами мистецтва. Такий діалог зміг би розширити гносеологічний горизонт для всіх його учасників, привести до міжжанрової співпраці та критичного погляду з-за меж медіаарту. Як зазначає Яніна Пруденко, медіамистецтво в Україні почалося тоді, коли вітчизняні художники вирішили, що їм бракує простору й почали шукати нові можливості, адже пензликів та мольбертів уже було недостатньо, щоб реалізувати свої задуми. Відтоді в українському медіаарт-просторі домінують художники, а представників інших мистецьких жанрів куди менше. З одного боку, це засвідчує якусь певну традицію, що склалася за майже 20-річне існування медіамистецтва в нашій країні й свідчить про його онтологічність, з іншого ж – певною мірою прирікає його на повторюваність, обмежує в розвитку. Тому діалог та співпраця усіх можливих мистецьких напрямів, течій, жанрів повинен сприяти поступу, появі якісно нових робіт та нових облич. Крім того, як показує закордонний досвід, вдалою та взаємовигідною була б комунікація й з позамистецьким середовищем: наукою, технікою, освітою та іншими сферами.

Вирішити дану проблему та низку інших могло б створення своєї великої вітчизняної медіаінституції, котра б налагоджувала зв’язки між медіаартистами та всіма іншими, стала осередком, довкола котрого мала би гуртуватися вся медіамистецька спільнота України. 

Важливо розуміти й те, що розвиток медіамистецтва в Україні в інформаційну добу є цілком можливим й без сторонньої допомоги, хоча вона й ніколи не буде зайвою. Погодьтеся, 20 років – це доволі невеликий термін, особливо зважаючи на те, скільки часу минуло від зародження медіаарту і потрапляння його на наші терени. Така запізнілість і призвела до того, що онтологія медіамистецтва в Україні має не постійний лінійний, а доволі нечіткий хвилеподібний характер – довелося за два десятиліття наздогнати й пропустити крізь себе все, на що світ мав півстоліття. Налагодження комунікації, як між самими медіамитцями (в тому числі й із закордонними), так і міжжанрової та з іншими сферами суспільного буття, зможе пришвидшити поступ медіаарту в Україні та остаточно оголосити про його онтологічний, а не гіпотетичний статус.


Назарій Заноз – молодий публіцист, прозаїк, композитор.  З 2007 року пише музику в стилі 8-біт (чіптюн) під псевдонімом Mystic Hero. Його композиції видавалися на американському, російському та українському нетлейблах. Засновник нетлейблу Annrainboweater.


Warning: session_write_close(): Failed to write session data (user). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp/sessions_php54) in /sata1/home/users/cca/www/old.korydor.in.ua/libraries/joomla/session/session.php on line 676